Stillbilde fra "Sirocco og Vindens Rike". To katter står oppreist på to bein iført klær. Illustrasjon.
Stillbilde fra "Sirocco og Vindens Rike". To katter står oppreist på to bein iført klær. Illustrasjon.

Gjennom portalen: Spørsmål, fantasi og modige valg

Oppgave

Forfatter:
Rettighetshaver:
Lisens:

Agnes, som skal være jentenes barnepasser, sovner en liten stund i starten av filmen. Jentene vet ikke helt hva de skal finne på; lillesøster Julie kjeder seg. Men så skjer det noe merkelig! 

Se scenen fra filmen hvor søstrene drar gjennom den magiske portalen (skolekino.filmrommet.no) på nytt, gjerne flere ganger, og samtal sammen i klassen rundt oppgavene under.

  1. Julie roper at hun kjeder seg. Hvorfor kjeder hun seg? Hva ville du ha foreslått for henne at hun kunne ha funnet på?
  2. Plutselig dukker den levende trefiguren opp. Hva ville du selv ha tenkt og gjort om noe slikt skjedde deg? Skriv det ned, og etterpå sammenligner du svaret ditt med hva andre i klassen har kommet frem til.
  3. Trefiguren tegner opp et paradis på gulvet og hopper ned i en portal. Uten å tenke seg om så hopper Julie etter.
    1. Hvorfor tror du hun våger å gjøre dette? Snakk sammen om ulike grunner til at hun tør.
    2. Kaja hopper også ned i portalen, men av andre grunner enn søsteren. Snakk sammen om hva som er forskjellen på Julie og Kajas grunn til å hoppe ned i det ukjente.
    3. Ville du ha hoppet? Begrunn svaret ditt.
  4. Etter på ha sett scenen et par-tre ganger, så kan dere tegne trefiguren ut fra hukommelsen. Hvor godt husker dere hvordan den så ut? Når alle har tegnet, se scenen på nytt, og finn ut hvem som husket flest detaljer.
  5. I mange filmer så starter spenningen med at en portal, en dør eller lignende åpner opp for en helt ny verden. Snakk sammen om dere kan huske å ha sett slike filmer tidligere. Dere kan også lage deres egne historier om hvor deres klasse kunne ha havnet, om det plutselig dukket opp en magisk åpning på tavla i klasserommet. Hvis dere vil så kan dere lage/improvisere et rollespill om dette. 

 

Publisert