En ung jente i rød jakke sitter på bakken og ser tankefull ut. Foto.
En ung jente i rød jakke sitter på bakken og ser tankefull ut. Foto.

Sjanger, budskap og kinomatografi

Oppgave

Forfatter:
Rettighetshaver:
Lisens:

Den norsk-palestinske filmen No Other Land ble tildelt Oscar-prisen som beste dokumentar i 2025. Filmen ble også utpekt som beste dokumentar på Berlinale 2024 og på European Film Awards. I dette oppgavesettet skal dere reflektere over dokumentar som sjanger og hvordan kinomatografi blir brukt til å dokumentere, engasjere og provosere. Jobb gjerne sammen to og to.

  1. Hva er felles kjennetegn for alle dokumentarfilmer?
  2. Sjangeren dokumentar kan deles inn i flere undersjangre. Les mer om dette i fagartikkelen Fortellemåter i dokumentarfilm på ndla.no. Forklar forskjellen på en observerende dokumentar, en deltagende dokumentar og en refleksiv dokumentar. Hvilken sjanger tilhører filmen No Other Land? Begrunn svaret med eksempler fra filmen.
  3. Studer filmscenen der et utenforstående filmteam oppsøker mor til Harun, en ung mann som ble lam etter at han ble skutt av israelske soldater. Hvilke følelser sitter dere igjen med etter å ha sett denne scenen? Hvordan skiller denne formen for journalistikk seg fra måten Basel Adra og Yuval Abraham velger å fortelle historien på?
  4. Hvorfor tror dere filmen No Other Land har fått så mange høythengende utmerkelser? Bli enige om noen kjennetegn på kvalitet som dere mener filmen oppfyller.
  5. Kinomatografi er et samlebegrep for tekniske og kunstneriske grep som blir brukt for å skape en filmopplevelse. Et typisk trekk ved filmen No Other Land er bruk av observerende kamera. Forklar begrepet og finn eksempler på scener i filmen med observerende kamera. Hva oppnår filmskaperene med å bruke kamera på denne måten?
    Mange scener i filmen er filmet med håndholdt kamera eller med mobilkamera. Finn eksempler på det. Hva oppnår filmskaperene med å bruke kamera på denne måten?
  6. Gjennom linsen i filmkameraet ser vi som oftest personer og hendelser utenfra. Men av og til får vi følelsen av at vi ser det som hender gjennom øynene til en av personene i filmen. Det kalles subjektivt kamera. Hva kan en filmskaper oppnå ved å bruke kamera på denne måten?
  7. Bruk begrepene dere nå har lært til å beskrive hvordan filmkamera blir brukt i filmscenen der Basels hus blir raidet av israelske soldater. Hvordan påvirker kameraføringen din opplevelse av det som skjer?
  8. Basel og faren hans tilhører en familie med palestinske aktivister. Se filmscenen med amatøropptakene fra bussturen og de refleksjonene Basel gjør seg når han ser tilbake på denne turen. Hvordan har situasjonen for palestinerne i området endret seg fra Basels far var på hans alder og fram til i dag? Hvilke refleksjoner gjør Basel seg om forskjellen på grønn mann og gul mann?
  9. Et viktig tema i filmen er hva som skjer når mennesker blir ofre for en brutal overmakt. Studer stillbildet fra filmen øverst i denne oppgaven. Beskriv motivet. Hva tror dere den lille jenta tenker der hun sitter? Hvordan tror dere den hendelsen hun er vitne til kommer til å prege henne senere i livet?
  10. Den israelske kulturministeren Miki Zohar hevdet at Oscar-prisen til dokumentaren No Other Land var “et trist øyeblikk for filmverdenen”. Han uttalte følgende til Jewish Telegraphic Agency: - "Ytringsfrihet er en viktig verdi, men å gjøre ærekrenkelse av Israel til et verktøy for internasjonal promotering er ikke kunst - det er sabotasje mot staten Israel, spesielt i kjølvannet av massakren 7. oktober og den pågående krigen." Noen republikanske politikere i USA har også beskyldt kinoer som har valgt å vise  filmen, for antisionisme og jødehat. Diskuter i klassen: Er denne filmen palestinsk propaganda, eller er det en ærlig og brutal fortelling om det som faktisk skjer på Vestbredden?
Publisert