Stillbilde fra animasjonsfilmen "Tårnet" En ung jente og en kvinne ser ut av et hull i veggen i et murhus. Illustrasjon.
Stillbilde fra animasjonsfilmen "Tårnet" En ung jente og en kvinne ser ut av et hull i veggen i et murhus. Illustrasjon.

Tematisk fordypning om Israel og Palestina

Oppgave

Forfatter:
Rettighetshaver:
Lisens:

Utforsk historien, de ulike perspektivene og FNs rolle i Israel/Palestina-konflikten.

Les om Palestina-konflikten på FN sine sider (fn.no), og velg en av oppgaven under.

  1. Lag en tidslinje over historien til Palestina/Israel fra 1880 og fram til i dag. Hvilke hendelser og prosesser tenker du er viktig å få med for å forstå situasjonen i Palestina i dag?
  2. Historien bak Israel/Palestina-konflikten vil ofte oppleves ulikt ut ifra om du spør en israeler eller en palestiner. Lag to tidslinjer, en fortalt av en israeler bosatt i Israel og en av en palestinsk flyktning. 

 

FN i Palestina-konflikten

  1. Hva har FN gjort i Israel/Palestina-konflikten?
  2. Hva mener FN om okkupasjonen av Palestina?
  3. Hvem er det som ivaretar de palestinske flyktningene og deres etterkommerne som måtte flykte i 1948?
  4. På hvilken måte bidrar FNs hjelpeorganisasjon for palestinske flyktninger (UNRWA) i flyktningleirene i de palestinske områdene?

 

Du kan benytte ressurssidene som er listet opp under, for hjelp til å besvare spørsmålene.

 

Denne oppgaven er basert på undervisningsopplegget til FN-sambandet, og er bearbeidet med tillatelse fra dem.

Publisert