Animasjonsbilde. En mann sitter på alle fire og prøver å lokke til seg en hund med noe som ser ut som en pinne. De befinner seg i en fargerik gate, trolig i Italia. I forgrunnen går det en mann som har på seg et forkle og en rød sløyfe i halsen.
Animasjonsbilde. En mann sitter på alle fire og prøver å lokke til seg en hund med noe som ser ut som en pinne. De befinner seg i en fargerik gate, trolig i Italia. I forgrunnen går det en mann som har på seg et forkle og en rød sløyfe i halsen.

Karakterene i filmen Titina

Oppgave

Forfatter:
Lisens:

Bli bedre kjent med de historiske karakterene og hendelsene som fant sted da polfarer Roald Amundsen skulle erobre Nordpolen.

I disse oppgavene skal vi se nærmere på blant annet karakterene Umberto Nobile og Roald Amundsen, deres konflikter og deres forsoning. Vi får også et lite innblikk i politikken på denne tiden. Hvor mye av filmen er sannhet og hvor mye er oppdiktet? Det et fint om elevene har tilgang til å søke opp informasjon på internett når de skal jobbe med disse oppgavene. Noen av oppgavene kan løses individuelt, og andre i mindre grupper eller i plenum i klassen.

  1. Terrieren Titina er ikke en oppdiktet hund. Umberto Nobile hadde faktisk med seg en hund på sin nordpolekspedisjon. Bruk internett og finn fotografier av hvordan Titina så ut i virkeligheten.
  2. Hva har dere lært om Umberto Nobile etter å ha sett denne filmen? Lag en liten liste med ulike opplysninger. Hva mener dere er sant og hva tror dere er oppdiktet? Bruk internett hvis dere er i tvil.
  3. Hva tror du var Roald Amundsens sterkeste og svakeste sider? Lag en liste med noen stikkord. Etterpå sammenligner du med hva andre i klassen har skrevet.
  4. Hvorfor tror du Roald Amundsen ville at luftskipet skulle hete Norge?
  5. Hvorfor begynte Amundsen og Nobile å krangle, egentlig? Hva var de uenige om?
  6. Lag et rollespill i klassen hvor en elev later som hun/han er en journalist og to andre skal spille Amundsen og Nobile som blir intervjuet etter at de er kommet tilbake fra luftskipturen til Nordpolen. Først kan dere snakke sammen felles i klassen om hva dere mener er interessante og morsomme spørsmål, og så kan skuespillerne i rollespillet dikte opp det de tror er passende svar.
  7. Hvorfor tror du de som har laget filmen fremstiller Italias statsminister Mussolini som en så streng og sint fyr?
  8. Lære et nytt ord: Patriotisme. Finn ut hva dette ordet betyr, og snakk sammen om hvilke eksempler dere så på patriotisme i filmen.
  9. Amundsen og Nobile er uenige om hvem som skal ha mest av æren for at luftskipet Norge kom frem til Nordpolen. Hvem synes du er den som fortjener mest skryt for innsatsen sin? Diskuter i klassen.
  10. Hvordan skjønner vi til slutt at Nobile og Amundsen bryr seg om hverandre, til tross for at de har vært uvenner lenge?
  11. Kan man være både venner og konkurrenter samtidig? Snakk sammen om ulike eksempler på at dette er mulig.

 

Publisert