En eldre mann med hvitt hår og bart holder seg i dørkarmen og titter ut av en døråpning på noe som kan se ut som et fartøy av noe slag. Han har på seg en blå vinterfrakk. En yngre mann i brun frakk titter også ut ved siden av den eldre mannen. I et rundt vindu rett ved siden av dem ser vi en liten hund som står og kikker ut. Animasjon.
En eldre mann med hvitt hår og bart holder seg i dørkarmen og titter ut av en døråpning på noe som kan se ut som et fartøy av noe slag. Han har på seg en blå vinterfrakk. En yngre mann i brun frakk titter også ut ved siden av den eldre mannen. I et rundt vindu rett ved siden av dem ser vi en liten hund som står og kikker ut. Animasjon.

Titina - før filmvisning

Oppgave

Forfatter:
Lisens:

Spørsmål det kan være fint å gjennomgå før filmvisning.

 

Før filmvisningen

Titina inneholder både virkelige og oppdiktede karakterer og hendelser. Imidlertid, de aller mest sentrale personene og begivenhetene filmen forteller om har funnet sted på ekte. Ikke minst følger vi vennskapet og samarbeidet mellom de to historiske personene Roald Amundsen og Umberto Nobile – og deres kamp for å i 1926 nå frem til Nordpolen med luftskipet Norge. I etterkant blir dette vennskapet satt på harde prøver. 

For å få et større faglig utbytte av filmen vil det lønne seg å i forkant bruke noe tid på å gå gjennom punktene under her med elevene. 

  • Hvem var Amundsen og Nobile – og hva er de mest kjente for.
  • Hvor ligger Nordpolen, og hva slags klima finner man der? Hvor langt er det fra Nordpolen til Norge? Hva kjennetegner polare strøk?
  • Når vi blir kjent med Nobiles Italia, så ser og hører vi ved flere anledninger Italias statsminister, Benito Mussolini. Han blir fremstilt som en komisk og høylytt karakter. Hvis ønskelig så kan man fortelle klassen om at Mussolini var grunnleggeren av fascismen, noe man i dag anser for å være en svært destruktiv form for ideologi.
  • Roald Amundsen og andre nordmenn er verdenskjente for å ha vært de første til å komme frem til ulike steder på jorda, ved hjelp av ulike fremkomstmiddel. Hvilke slike ekspedisjoner kjenner elevene til fra før? Hvilke ”rekorder” fikk Amundsen i løpet av livet sitt. Bruk litt tid på å finne eksempler på slike bragder.
  • Mange land har i løpet av verdenshistorien konkurrert om å være de første til å oppdage ulike landområder først. Snakk om hvorfor det har vært så viktig for mange å komme først frem til nye steder.

 

Egnethet i skolen

Medietilsynet har gitt Titina nedre aldersgrense 6 år. Begrunnelsen er at filmen inneholder ”en noe mørk og dramatisk scene”. I grunnskolen kan den derfor vises på alle trinn. Imidlertid, filmens formspråk tilsier at den er best egnet fra 1. til 7. klasse.

Det faglige arbeidet knyttet til en visning av Titina vil kunne bidra til å nå flere av læreplanens kompetansemål, ikke minst i fagene norsk (språk/kommunikasjon), samfunnsfag (historie, geografi), naturfag (geografi, naturkrefter) og kunst og håndverk (animasjon/illustrasjon), for å nevne noe. Titina vil kunne egne seg godt til bruk opp mot Folkehelse og livsmestring. (Man kan også vinkle kunnskap om polare strøk opp mot miljøvernspørsmål, altså knytte filmen opp mot Bærekraftig utvikling.)

 

 

Publisert