Nærbilde av liten jente. Hun har en blyant i hånden og et konsentrert ansiktsuttrykk. Inn fra høyre i bilde kommer en lilla tegning av noe som muligens kan være en vinge. Foto.
Nærbilde av liten jente. Hun har en blyant i hånden og et konsentrert ansiktsuttrykk. Inn fra høyre i bilde kommer en lilla tegning av noe som muligens kan være en vinge. Foto.

Ulike temaer i Todd & Super-Stella

Oppgave

Forfatter:
Lisens:

Vi utforsker ulike temaer som ordforståelse, superhelter, snegler og fantasifulle skieventyr.

  1. I starten av filmen sier Todd at “det er vanskelig med ting han ikke kan”, og gir eksemplene “profeti” og “tyngdekraft”. Vet dere i klassen hva disse to ordene betyr?
  2. Stella blir kalt for Super-Stella. Hvorfor blir hun kalt det? Hva vil det si at noen er super? På hvilke forskjellige måter kan et menneske være super? Snakk sammen om ulike eksempler.
  3. Stella vil drepe en snegle, men Todd sier at snegler er akkurat som oss mennesker, “den har bare ett liv. Dreper du den blir den borte for alltid. Den har ikke noe annet liv”. Hva synes du om Todd sitt syn på snegler? Er livet til en snegle like unikt som livet til et menneske?
  4. Når Todd, Stella og foreldrene er på skitur, blir Todd misfornøyd og vil hjem. Når de andre setter seg ned ved siden av skisporet for å spise, stikker bare Todd videre. En stund senere møtes de igjen lengre ned i løypa, men hva kunne ha skjedd med Todd? Samarbeid i par/grupper om å lage en fantasifull fortelling om noe spennende Todd kunne ha opplevd alene på ski. Etterpå presenterer dere idéene deres for hverandre i klassen.  
Publisert