Oppgave
I Ukjent landskap blir vi kjent med et knippe egenartede mennesker. Målet med denne oppgaveseksjonen er å reflektere over menneskelige kvaliteter, og hvilke sider man bør dyrke ved seg selv for å stå i ulike situasjoner og utfordringer i livet.
Disse oppgavene har ingen fasitsvar, så ikke vær redd for å dele tankene dine.
- Maria
-
Hva får vi vite om livet til Maria (mammaen)? Jobb i grupper og oppsummer ulik informasjon som filmen ga dere om Marias liv, og lag en tidslinje hvor dere fyller inn denne informasjonen i kronologisk rekkefølge.
-
På hvilke måter lar filmskaperne oss skjønne at Maria har fått en dødelig sykdom? (La dere merke til stillbilder, filmklipp, tale etc. som informerte om dette før vi ser at pappaen og barna besøker grava hennes?)
-
Hva tenker dere var de viktigste verdiene i Marias liv? Skriv ned noen stikkord hver for dere, og etterpå sammenligner dere med hva andre i klassen har skrevet. Hva har hun gjort for at disse verdiene skal få nok plass i livet sitt?
-
- Nik
-
Beskriv Nik (pappaen). Gi eksempler på hva han sier, gjør og er som dere mener gjør han til en god pappa og omsorgsperson. Begrunn tankene dine.
-
Nik sier at han ”er en alien i Norge. "Jeg kan ikke være meg selv.” Hva er grunner til at han føler det slik, tror du?
-
Hva er det Nik og Maria klarte sammen, som Nik ikke klarer alene? Diskuter i klassen.
-
- Falk og Ulv er veldig vante til å være ute i naturen. Snakk sammen i grupper om hvilke forskjellige fordeler oppveksten deres kan gi dem senere i livet – i ulike situasjoner.
- Ronja
-
Storesøster Ronja er frustrert og sorgfull, og flytter langt fra det stedet hvor hun bor (for å gå på skole, helseservice-linja i Bodø). Hva er det hun synes har vært vanskelig i livet? Lag en liste sammen i klassen, og etterpå diskuterer dere på hvilke måter dere mener Ronja kunne ha fått hjelp til å håndtere og løse disse vanskene.
-
I løpet av livet vil de fleste oppleve å miste noen man er glad i. Hvordan kan og bør man gå frem for å håndtere den sorgen man da vil føle?
-
- Freja
-
Beskriv Freja med fem stikkord. Etterpå sammenligner du ordene dine med hva de andre i klassen har skrevet. Var det noen ord som gikk igjen ofte?
-
Freja sliter med å få venner på skolen (i starten). Dette snakker de sammen om på utviklingssamtalen med læreren. Hva må til for at en ny elev på en skole skal få seg en eller flere venner? Diskuter dette sammen i klassen.
-