En alvorlig jente med langt hår ligger på bakken omgitt av grønt gress og hvite blomster, skaper en stemning av ro og natur.
En alvorlig jente med langt hår ligger på bakken omgitt av grønt gress og hvite blomster, skaper en stemning av ro og natur.

Ukjent landskap - iPad-en

Aldersgrense er All
Denne filmen er tillatt for alle aldersgrupper

Ukjent landskap - iPad-en

Ekstramateriale

Forfatter:
Leverandør:
Rettighetshaver:

I denne sekvensen av filmen ser vi at Freja har fått med seg et nettbrett hjem fra skolen. Hun og søsknene har ikke tidligere hatt en slik digital skjerm hjemme.

Se sekvensen på nytt, gjerne flere ganger, og samtal sammen i klassen rundt oppgavene under. 

  1. Hvilke fordeler tror du det vil gi Freja å ha et nettbrett hjemme?

  2. Hvilke ulemper tror du nettbrettet vil kunne gi henne?

  3. I denne sekvensen av filmen, hvordan ser vi nettbrettet påvirke familien? Hvilke tanker gjør du deg rundt dette?

  4. Hva tror du er grunnen til at denne familien ikke har brukt tid på digitale skjermer tidligere? Utdyp og begrunn svaret ditt. 

  5. I en voiceover hører vi barnas mor forsvare hjemmeundervisning med at barna får lært i sitt eget tempo, og at man kan få ivaretatt det spontane og lekende. Hva slags lek og læring er det en digital skjerm kan gi, som en skole uten digitale hjelpemidler ikke kan tilby? Og motsatt. 

  6. Det er mange som har ment og skrevet mye om hvordan vi mennesker i vår tid blir påvirket av digitale skjermer, ikke minst i sammenheng med undervisningen i skolen. Mange hevder at skolebarn sitter for mye i ro, leker for lite – og at barn (og voksne) har mistet en nær relasjon til naturen. Avtal intervjuer med medelever og med voksne på og utenfor skolen. Spør om hva de tenker er positivt og negativt med å bruke digitale hjelpemidler i skolen. Etterpå snakker dere sammen om hva slags type svar dere fikk. 

Denne teksten er publisert med CC-lisensen CC-BY-NC-SA.

Publisert
En vakker solnedgang over et landlig landskap med åser, trær og hus. Bildet gir en fredelig og drømmende stemning.