I dokumentaren No Other Land er vi vitne til at palestinske bønder blir fordrevet fra den jorda der deres forfedre har bodd i generasjoner. I sin fortvilelse roper en eldre kvinne: “Dette er vårt land, vi har ikke noe annet land.” Hva er det som binder oss til hjemlandet vårt? Og hvorfor er tilhørighet til et bestemt geografisk landområde så viktig både for palestinere og israelere?
Jobb sammen i grupper med disse spørsmålene.
- Reflekter først alene:
- Hva er det som gjør at du føler deg hjemme i hjemlandet ditt? Noter fem stikkord.
- På hvilken måte er identiteten din (den du føler at du er) preget av det stedet der du føler deg hjemme? Noter fem stikkord.
- Hva ville du savnet dersom du ble tvunget til å flytte fra hjemlandet ditt? Noter fem stikkord.
- Del stikkordene dine med resten av gruppen. Reflekter sammen: Finnes det en fellesnevner i de svarene dere har gitt? Tror dere alle mennesker har samme forhold til hjemlandet sitt som det dere har?
- De palestinske familiene vi møter i filmen er sterkt knyttet til hjemstedet sitt. Hvordan kommer dette til uttrykk i filmen? Beskriv konkrete scener.
- Da staten Israel i ble opprettet i 1948, ble 750 000 palestinere fordrevet fra hjemmene sine. De har siden bodd i flyktningleire. Palestinere omtaler denne hendelsen som “nakba”. Les om nakba i Wikipedia. Hva betyr dette arabiske ordet, og hvilke hendelser er det som omtales som nakba?
- Hvordan tolker dere filmtittelen No Other Land etter å ha satt dere inn i palestineres historie etter at staten Israel ble opprettet?
- I inntil tre tusen år gamle religiøse skrifter i Det gamle testamentet blir området ut mot Middelhavet omtalt som “Det lovede land”, et land som Gud har gitt til Israels barn (etterkommere av patriarken Jakob). Studer kartene i Wikipedia-artikkelen Israels land. Hvilke geografiske områder omfatter profeten Esekils beskrivelse av det “lovede land”?
- Hva kan grunnen være til at mange jøder, selv de som ikke bor i Israel, omtaler Israel og de omliggende palestinske områdene som sitt hjemland?
- Diskuter i klassen: Hvem har rett til et landområde? Er det de som bodde der først? Er det de som har bodd der i generasjoner? Er det folk som tilhører en bestemt religion eller en bestemt etnisk gruppe? Bruk USA, Australia, Sør-Afrika og Norge som eksempler i debatten.
Publisert