To barn sitter bak i en sjekte. De er i kledd klær og flytevest i pastellfarger. De smiler falskt. Bak dem ser vi et norskt flagg. Det er blå himmel og fjell i bakgrunnen.
To barn sitter bak i en sjekte. De er i kledd klær og flytevest i pastellfarger. De smiler falskt. Bak dem ser vi et norskt flagg. Det er blå himmel og fjell i bakgrunnen.

Filmspråk

Oppgave

Forfatter:
Lisens:

Her ser vi på noen av virkemidlene filmskaperne har brukt i filmen.

  1. Filmen kan på mange måter ses som en satire. Hva er en satire? Hva forsøker filmen å satirisere over? Hvilke virkemidler bruker filmskaperne for å skape satiriske elementer i filmen?
  2. Et annet virkemiddel filmen bruker mye er fantasi, gjennom karakterenes dagdrømmer. Hva kjennetegner scenene der dette virkemiddelet brukes? Hva ønsker filmskaperne å fortelle oss med disse scenene? Hvordan utvider de vår forståelse av karakterene i filmen?
  3. Hvordan brukes kameraspråket, gjennom bildekomposisjoner, vinkler og kameraføringer, til å tydeliggjøre hvilke karakterers perspektiv vi opplever scenene i filmen fra? Hvilke karakterer sitt perspektiv er det vi visuelt sett opplever de fleste scenene i filmen fra? Hvordan samstemmer dette med hvem filmens protagonist(er) er?
  4. Filmen har en tydelig fargebruk, blant annet gjennom utstrakt bruk av pastellfarger i kostymer og scenografi. Dette er kombinert med høy fargemetning i bildene, altså at fargene ofte framstår som kraftige. Hva tror du filmskaperne ønsker å oppnå med disse virkemidlene? På hvilken måte kan dette grepet være med på å forsterke det satiriske i filmen, og lage en slags opphøyd virkelighet?
  5. Hvordan vil du karakterisere skuespillet i filmen? Hvordan bruker skuespillerne overdrivelser for å forsterke filmens humoristiske elementer?
  6. Hvordan bruker filmskaperne musikk for å framheve filmens tone og stemning? I hvilke scener er dette spesielt tydelig?
Publisert