Stillbilde fra "Voice". Ung gutt ser konsentrert mot skjerm. Foto.
Stillbilde fra "Voice". Ung gutt ser konsentrert mot skjerm. Foto.

Oppgave

Forfatter:
Rettighetshaver:
Lisens:

I denne oppgaven skal vi se nærmere på hvordan filmen Voice viser stedet der handlingen foregår, Groruddalen. Vi undersøker både hvordan området og menneskene blir framstilt, og hvordan ulike perspektiver kan gi forskjellige bilder av et sted.

  1. Hva slags sted er VOICE?
  2. Hva forbinder du med ordet «verksted»? Har du selv vært med på et verksted – i film, musikk, dans eller annen slags kunst? Hva gjorde du der?
  3. Filmen foregår i Groruddalen, et område i Oslo delt mellom bydelene Alna, Østensjø og Grorud. Hva har du hørt om Groruddalen fra før? Kanskje du bor der selv – hva slags inntrykk synes du filmen gir av området?  
  4. Hvordan blir Groruddalen, og menneskene som bor der, framstilt i filmen? Her kan du tenke både på konkrete bilder, scener eller samtaler mellom personene.  
  5. Filmskaperen Rhea sier hun er fra «sentrum», og etter hvert at hun er fra Uranienborg. Kan du  finne ut noe om denne bydelen i Oslo? Hvorfor tror du Rhea nøler med å fortelle hvor hun er fra?  
  6. Om du bor utenfor Oslo: Er det noen steder i ditt nærområde, eller i din kommune, som har blitt omtalt i mediene på en negativ måte? Hva er grunnen til det?  
  7. Lag en liste over fem mulige årsaker til at noen områder får et stempel som «problemområde», «farlig» eller liknende. Her er noen forslag til steder du kan undersøke omtalen av: Tensta og Rinkeby i Stockholm, Rosengård i Malmö, Holmlia i Oslo, Flaktveit/Åsane i Bergen, Molenbeek i Brüssel, South Central i Los Angeles.
  8. I filmen hevder aktivistene at filmskaperen Rhea skildrer Groruddalen på en klisjefylt måte. Hva er det de misliker med Rhea sin fremstilling? Hvilke alternative måter kunne Rhea presentert stedet og miljøet på? 
Publisert