Bilde hentet fra en scene i dokumentaren "Kunstneren og tyven". En mann og en kvinne klemmer hverandre forran et maleri. Foto.
Bilde hentet fra en scene i dokumentaren "Kunstneren og tyven". En mann og en kvinne klemmer hverandre forran et maleri. Foto.

Karakterene i “Kunstneren og tyven”

Oppgave

Forfatter:
Rettighetshaver:
Lisens:

Utforsk livene til karakterene i Kunstneren og tyven og reflektere over hvordan deres valg, relasjoner og opplevelser har formet dem. 

  1. Hva får vi vite om Barbora Kysilkova og livet hennes i løpet av filmen? Hvilke mennesker er det som har påvirket henne i positiv og negativ retning? Skriv stikkord. Sammenlign notatene dine med hva andre i klassen har skrevet ned.

  2. Karl-Bertil forteller at da han var 18 år, så var de tretten venner i det samme miljøet. Nå er det bare de to igjen, de andre er enten blitt drept, begått selvmord, dødd av overdose eller andre ting. Hva tror du er årsaken til at Karl-Bertil forble i det samme miljøet, selv om vennene hans døde en etter en?

  3. Flere ganger nevner Karl-Bertil Nordland at fengsel har vært et sted han har likt å være. (Han har tilbragt mer enn 8 år av livet sitt der.) Hva er det ved livet i fengsel han har satt mest pris på, tror du?

  4. Karl-Bertil forteller Barbora at han ikke husker hva han gjorde med maleriet han stjal fra galleriet den natta. Tror du han snakker sant eller ikke? Diskuter dette i grupper. Begrunn synspunktene dine.

  5. Karl-Bertil har vært med i mange ulike ulykker (trafikkulykker etc.). Barbora tror det er hans måte å søke oppmerksomhet på. Hva mener hun med dette, tror du?

  6. Når Karl-Bertil skal beskrive Barbora, trekker han frem ting hun ikke liker, som for eksempel plastblomster, å kjøpe klær – eller skandinavisk feminisme. Hvor mye kan disse tingene si om et menneske? Er det tilsvarende ting ved deg selv (ting du ikke liker), som kan gi andre mennesker et riktig inntrykk av hvem du er?

  7. Hva får vi vite om Karl-Bertils barndom og oppvekst? Noter det du husker fra filmen, og sammenlign dette med hva andre i klassen har skrevet.

  8. Hvordan vil du beskrive Barboras kjæreste, Øystein? Hvordan tror du Barbora vil beskrive han? Sammenlign notatene dine med hva andre i klassen har skrevet.

  9. Når Karl-Bertil er ferdig med soninga i fengsel, besøker han Barbora. Han forteller at han synes livet er godt. Selv sier hun at hun ikke husker når livet var bra sist. Hva er det Barbora er misfornøyd med i livet sitt? Skriv stikkord. Hvilke av disse punktene mener du at hun kan få endret, og hva er det du tror hun må finne seg i å leve med? Snakk sammen i klassen om dette.

     

Publisert