Utforske kunstens verden og reflektere over hvordan kunst – inkludert tatoveringer – kan uttrykke personlige opplevelser, følelser og identitet.
-
I filmen ser vi at for å skape et maleri, så må kunstneren jobbe seg gjennom flere ulike prosesser. Hvilke? Snakk sammen om de ulike tingene vi ser Barbora gjør fra hun starter på et nytt motiv, til bildet er klart til å henges opp.
-
De to stjålne maleriene sies å ha en verdi av 200.000,- kroner. Hva er det som avgjør hvor mye penger et kunstverk er verdt? Snakk sammen om dette.
-
Barboras kunst beskrives som realistisk og naturalistisk. Hva menes med disse begrepene? Kjenner dere til andre kunstnere som lager realistiske/naturalistiske bilder?
-
Snakk sammen om hva som kjennetegner Barboras motiver. Hvorfor tror dere hennes kunstneriske uttrykk er blitt slik det er blitt?
-
Karl-Bertil viser frem noen av tatoveringene sine. Han forklarer at en rød rose symboliserer tapt barndom/oppvekst. Han har også tatoveringer av ”skrikende teatermasker” og demoner. Han har også teksten ”Snitches Are A Dying Breed” på brystkassa. Hva kan tatoveringer si om et menneskes personlighet? Hva slags tatovering tror du ville ha beskrevet deg selv best? Tegn sammen i klassen: Lag en skisse av en tatovering som symboliserer eller uttrykker noe som representerer deg, og presenter denne for andre i klassen etterpå.