I denne oppgaveseksjonen skal dere bli bedre kjent med de ulike dyrene dere så i filmen, samt dele egne erfaringer med dyr.
-
Hvor mange i klassen er det som har katt? Oppførte katten i Flow seg likt katter dere kjenner? Finn likheter og ulikheter.
-
Hva har en katt og et menneske til felles? Tenk gjennom det dere ser katten gjør i løpet av filmens handling, og samarbeid om å lage en liste over hvilke av disse gjøremålene som også er naturlige menneskelige aktiviteter.
-
Katten i filmen blir kjent med en ringhalelemur, et flodsvin (kapybara) og en sekretærfugl. Hvilke av disse kjente dere til fra før? Finn informasjon om disse dyrene på internett. Finn ut hvor i verden disse dyrene naturlig hører hjemme, og se om dere kan bruke denne informasjonen til å skjønne hvor filmens handling muligens finner sted.
-
Hvilke andre ulike dyrearter så dere i filmen? Hvilke av disse har noen i klassen sett i virkeligheten, og hvilke tror dere man kanskje aldri vil få øye på?
-
Hundeflokken i filmen består ikke av ville hunder, men hunderaser som pleier å tilhøre mennesker (kjæledyr). Hvor tror dere eierne er blitt av?
-
Katten møter også en slags hval. En slik hval finnes ikke i virkeligheten. Hvorfor er den da med i filmen? Er den bare i kattens fantasi? Foregår filmens handling et annet sted enn på vår jordklode? Eller er det kanskje en tidligere uoppdaget art? Snakk sammen om dette i klassen.
-
Sekretærfuglen er den som først tar ansvar for å styre seilbåten (ved hjelp av roret). Hvorfor tror du det er den som gjør dette, og ikke noen av de andre dyrene? Snakk sammen i klassen om dette.