Stillbilde fra "Kvitebjørn - Østenfor sol og vestenfor måne". Hovedkarakteren og isbjørnen i skogen. Isbjørnen ser skeptisk ut. Illustrasjon.
Stillbilde fra "Kvitebjørn - Østenfor sol og vestenfor måne". Hovedkarakteren og isbjørnen i skogen. Isbjørnen ser skeptisk ut. Illustrasjon.

Karakterene i "Kvitebjørn"

Oppgave

Forfatter:
Rettighetshaver:
Lisens:

I Kvitebjørn - Østenfor sol og vestenfor måne møter vi mange ulike skapninger, både mennesker og dyr. De har alle ulike kvaliteter, og bidrar på ulike måter til denne filmfortellingen.

I dissee oppgavene ser vi nærmere på noen av de mest fremtredende karakterene i filmen. Tanken er å øve på å gå i dybden av karakterer man møter i film, litteratur, teater etc. 

  1. Skriv ned tre ord som du synes passer til Liv. Etterpå sammenligner du ordene dine med hva andre i klassen har skrevet. Blir dere enige om hvilke ord som beskriver Liv best?
  2. Livs bestefar sier til de andre i dalen at ”Liv er ikke som oss. Hun har andre kvaliteter.” Hva er det han mener med dette, tror du? Snakk sammen i klassen.
  3. Bestefar forteller Liv om ”eventyr som gjorde han til den han er”. Kjenner dere noen eldre mennesker dere kan be om å fortelle om livshistorier som virkelig satte preg på hvem de ble som menneske? Ta kontakt – og lytt!
  4. Storbonden i dalen er en streng kvinne. Hun er opptatt av at alle skal jobbe ”med konsentrasjon og nøyaktighet”. Må hun være så streng? Snakk sammen om hvilke egenskaper hun har som er nødvendige for å kunne ta ansvaret som storbonde.
  5. I slutten av filmen sier Liv til trollkvinnen/dronningen at ”du har vært din egen forbannelse”. Hva mener hun med dette? (Se også oppgave 5 i Eventyr.)
  6. I eventyr har ofte dyr menneskelige egenskaper. Snakk sammen om hvilke menneskelige egenskaper som isbjørnen har i denne filmen. Hva med ekornet og pinnsvinet? Hva tenker du er de største forskjellene på disse dyrene slik de er i filmen – og tilsvarende dyr i virkeligheten?
  7. Til sist i filmen skjønner vi at Liv ikke gifter seg med prins Valemon og blir prinsesse. Hun har andre interesser; vi blir fortalt at hun hadde mer interesse av å lære seg ulike fag – og ville til slutt bli lærer. Hvorfor tror dere at filmskaperne har laget en slik slutt på filmen, i motsetning til slik det er i de gamle folkeeventyrene, at man gifter seg, får halve kongeriket - og blir prins/prinsesse? (Se også oppgave 3 i Eventyr.)
Publisert