Film innbyr ofte til inspirasjon. Noen elever foretrekker å lære ved å jobbe med praktiske oppgaver. Her kan elevene fordype seg i varierte og kreative oppgaver knyttet til filmen. Disse oppgavene er også en pekepinn – læreren kan bruke dem til å utvikle egne kreative oppgaver knyttet til filmens tematikk.
-
Skriv et dagboknotat fra Totones synspunkt der han skriver noe om farens død og hvordan han har tenkt å klare seg fremover.
-
Skriv et dagboknotat fra Marie-Lises ståsted når hun ser Totone på bilrallyen i slutten av filmen.
-
Gjør et søk på internett om Comté-ost. Hva finner du?
-
Gjør et søk på Juradalen. Hva er den kjent for? Hvor ligger den geografisk?
-
Skriv om scenen der Totone prøver å melde seg på ostekonkurransen. Hva hadde skjedd hvis han umiddelbart kvalifiserte, tror du?
-
Skriv en filmanmeldelse om Den Grønne Dalen.
-
Skriv en analyse av Den Grønne Dalen. Pass på å få med eventuelle historiske hendelser som kan underbygge analysen din. Prøv også å få fram det du mener er de viktigste eller mest effektive virkemidlene, samt filmens tematikk.
-
Nå som du har sett filmen – synes du tittelen passet? Hvorfor / hvorfor ikke?