Flow har fått mange priser; den har imponert mange med hvor vakkert det visuelle er animert. Men dere i klassen er vel også flinke kunstnere…?
Denne oppgaveseksjonen består kun av kreative oppgaver. Noen krever ulike materialer, noe som da må forberedes på forhånd. Tilpass tilnærmingen ut fra elevgruppas alder.
Tegn
Har dere tegneark på rull? Eller kan dere teipe sammen mange A3-ark etter hverandre? Legg i så fall arket på gulvet og samarbeid om å tegne et langstrakt ”Flow-landskap” hvor man kan se både under og over havoverflaten (tverrsnitt). (Arket kan deles i to deler med en horisontal strek som utgjør havoverflaten.) Fyll så arket med mange ulike tegninger av hva som befinner seg på, over og under vann, både fantasifulle og virkelige planter og dyr. Heng til slutt opp det ferdige kunstverket som pynt i klasserommet.
Leire
I filmens start ser vi katten bo i et hus hvor den tidligere eieren ser ut til å ha vært en kunstner som har spesialisert seg på kattestatuer. Ved hjelp av leire (steingods, modelleire/plastelina eller hvilken som helst…) kan dere i klassen lage hver deres katt, som dere til slutt pynter med på et egnet sted på skolen.
Tegn, klipp ut, pynt
I filmen ser vi en flokk sekretærfugler. Når katten ser fuglene fly over seg fra bakkenivå, får man se fugleflokken med utstrakte vinger opp mot himmelen. Tegn deres egne fugler sett nedenfra, gjerne med et vingespenn på minst hele lengden av et A4-ark. Fargelegg, lim på kartong – og klipp ut, og heng hele flokken opp i klasseromstaket over dere.