Bilde hentet fra en scene i dokumentaren "Kunstneren og tyven". En mann forsøker å gå inne på et sykehusrom. Foto.
Bilde hentet fra en scene i dokumentaren "Kunstneren og tyven". En mann forsøker å gå inne på et sykehusrom. Foto.

Livsvalg, motgang og veien videre

Oppgave

Forfatter:
Rettighetshaver:
Lisens:

I disse oppgavene reflekterer vi over vanskelige livsvalg, rusavhengighet, og hvordan utfordringer som barndomstraumer og psykiske lidelser kan påvirke et menneskes liv. Hva kan vi lære fra Karl-Bertils historie om motgang og forandring?

Involver gjerne skolens helsesykepleier, eller en annen fagperson innen helse, i arbeidet med disse oppgavene.

  1. Alle mennesker opplever motgang i løpet av livet. Når livet er ekstra vanskelig, kan det være fort gjort å ta dårlige valg. Snakk sammen i klassen om hva som er det lureste å gjøre når livet er ekstra utfordrende.

  2. Hva vil det si å være rusavhengig? Hvilke mennesker kan bli rusavhengige? Hva slags type hjelp finnes i Norge (og i ditt nærmiljø), når en selv, eller mennesker man bryr seg om, har et rusproblem?

  3. Hvordan kan man se på et menneske at han/hun er ruspåvirket? Hva skal og bør man gjøre dersom et menneske du er sammen med ikke klarer å ta vare på seg selv på grunn av rus?

  4. Øystein er skeptisk til at Barbora involverer seg i mennesker knyttet til en kriminell kultur. Han kaller det ”an emotional risk”, det at hun lar seg tiltrekke av det destruktive. Han sammenligner det med at man lar et barn leke i trafikken, i stedet for å løfte det opp og passe på det. Snakk sammen om hva dere tror Øystein mener med dette. Hva tror dere han ønsker at Barbora skal gjøre annerledes i livet sitt? Snakk sammen om dere synes han har et godt poeng, eller om han er unødvendig bekymret.

  5. I terapisamtaler i fengselet blir Karl-Bertil spurt om hva han opplever som problemområder i livet sitt. Han svarer: At han er rusavhengig, har ADHD – samt traumer fra barndommen. Snakk sammen; tror dere disse ulike faktorene på noe vis kan henge sammen – og kan ha utløst hverandre? Hør gjerne med skolens helsesykepleier om hva han/hun mener om dette.

  6. Karl-Bertil har hatt et krevende liv, men mot slutten av filmen ser vi at mange brikker faller på plass: Når han kommer ut av fengsel begynner han å studere, han jobber med noe han liker og behersker – og han får seg kjæreste. Han synes livet er godt. Hva kan historien om Karl-Bertil lære oss (om livet)?

Publisert