På overflaten kan dette virke som kun en historie om en katt som blir tvunget ut på reise til et fremmed sted, men filmskaperne har jo lagt mye mer enn dette inn i filmen sin.
Denne oppgaveseksjonen fokuserer på filmens tema og budskap. Merk, hver enkelt har lov til å tolke Flow på sitt eget vis; ingen av disse oppgavene har nødvendigvis et fasitsvar, så her er det bare for alle å dele tankene sine.
Filmens tema:
Hva tror dere de som har laget Flow hadde lyst til at den skulle handel om? Se på listen under, med forslag til ulike mulige temaer. Diskuter i klassen hvilke av disse dere mener beskriver Flow. Er det andre temaer dere synes passer? Begrunn tankene dine.
-
håp
-
samhold
-
frykt
-
vennskap
-
ensomhet
-
tillit
-
verdens undergang
-
klimaendringer
-
liv
-
død
Filmens budskap:
-
Bli først enige om hva som menes med at en film har et budskap. Så kan klassen sette seg i grupper som kommer frem til ulike forslag til hva man tror filmskaperne ønsker å fortelle sitt publikum. Etterpå deler dere i fellesskap hva dere har kommet frem til. Begrunn tankene deres. Som igangsettere kan man stille spørsmål som disse:
-
Etter å ha sett filmen, og snakket sammen om den, hva tenker du at du som menneske ønsker å gjøre mer av? Eller mindre av? Eller hva skal du være mer glad for? Eller mindre glad i?
-
- For å komme lengre inn i hva filmen dreier seg om, så kan man også snakke sammen rundt følgende spørsmål:
- Hvor er menneskene i denne verdenen blitt av, tror du?
- Hva kan være årsaker til at denne verdenen er blitt utsatt for en flom?
- I filmens start kan man legge merke til en robåt flere meter oppe i et tre, akkurat slik dyrenes seilbåt hang i slutten av filmen. Har det også vært en katastrofe tidligere?
-
Dere kan også snakke sammen om hvorfor dere tror at filmen har fått tittelen Flow. Forsøk å finne ulike tolkninger av dette tittelvalget.