Animasjonsfilmen Totto-chan, den lille piken ved vinduet bygger på en fortelling av den japanske forfatteren, skuespilleren og TV-stjernen Tetsuko Kuroyanagi. Hun ble født i Tokyo 1933, og gikk på barneskolen under andre verdenskrig (1940-1945). I denne perioden var Japan alliert med Tyskland og Italia, og i krig med USA og deres allierte.
Disse oppgavene passer best for 4.-7.klasse og ungdomstrinnet, og kan være en forberedelsesoppgave før dere ser filmen.
-
Tegn et kart som viser hvordan Japan ser ut og hvor i verden Japan ligger.
-
Japan består av mange øyer. På kartet skal du skrive navnet på de største øyene og de nærmeste nabolandene. Deretter plasserer du byene Tokyo, Kyoto og Hiroshima på kartet.
-
Japan har en frodig natur og store skoger. I mange scener i filmen ser vi blomstrende kirsebærtrær. Slike trær blir kalt sakura på japansk. Søk med søkerordene “sakura japan” + norsk på Google. Da får du en kort oppsummering som er laget ved hjelp av kunstig intelligens. Hvilken rolle spiller sakura-blomstringen for japanske familier og i japansk kultur?
-
I Japan er det mange høye fjell. I avslutningsscenen i filmen Totto-chan, den lille piken ved vinduet ser vi fjellet Fuji-san (Fujiyama) i bakgrunnen. Finn ut hvor høyt dette fjellet er, og hvorfor noen ser på det som hellig.
-
De aller fleste japanere er buddhister og shinto-tilhengere. Tidligere ble keiseren tilbedt som en gud. Hvorfor ble keiseren sett på som guddommelig? Svaret finner du dersom du søker med stikkordene “keiser japan religion shinto”+norsk på Google.
-
På 1930-tallet gikk den fascistiske regjeringen i Japan i allianse med nazistene i Tyskland og fascistene i Italia. Tyskland okkuperte mange europeiske land, blant andre Norge. Japan, på sin side, okkuperte mange land i Asia og øyer i Stillehavet. Finn ut hvilke land Japan var i krig med under andre verdenskrig.
-
Hva var årsaken til at Japan måtte kapitulere (gi seg) i 1945?
-
Japan har tre ulike skiftsystemer. I skriftsystemet Hiragana representerer tegnene bestemte lyder, på samme måte som i vårt alfabet. Kanji er et gammelt skriftsystem som blir brukt både i Japan og Kina. I dette systemet representerer hvert tegn et fenomen, en idé eller et ord. Prøv å finne en sammenheng mellom tegnet og betydningen i disse japanske skifttegnene:
-
女 (kvinne)
-
男 (mann)
-
家 (familie)
-
-
Hvis du skulle laget et slikt skriftsystem for norsk, hvordan ville du ha utformet tegnene for disse ordene? Skriv tegnene på et ark og la en skolekompis forsøke å finne ut hva tegnene dine betyr.
-
venner
-
skole
-
fred
-
-
Japansk skrives i kolonner ovenfra og ned, og må leses fra høyre mot venstre, ikke fra venstre mot høyre som på norsk. Dersom du blir bedt om å lese en japansk bok, hvor vil du da begynne? Tenk deg nøye om før du svarer!