Stillbilde til "Totto-chan, den lille piken ved vinduet". Et rødt slitt tog står parkert ved et tre barn leker i. Illustrasjon.
Stillbilde til "Totto-chan, den lille piken ved vinduet". Et rødt slitt tog står parkert ved et tre barn leker i. Illustrasjon.

Japan - natur, kultur og historie

Oppgave

Forfatter:
Rettighetshaver:
Lisens:

Animasjonsfilmen Totto-chan, den lille piken ved vinduet bygger på en fortelling av den japanske forfatteren, skuespilleren og TV-stjernen Tetsuko Kuroyanagi. Hun ble født i Tokyo 1933, og gikk på barneskolen under andre verdenskrig (1940-1945). I denne perioden var Japan alliert med Tyskland og Italia, og i krig med USA og deres allierte. 

 

Disse oppgavene passer best for 4.-7.klasse og ungdomstrinnet, og kan være en forberedelsesoppgave før dere ser filmen.

  1. Tegn et kart som viser hvordan Japan ser ut og hvor i verden Japan ligger.

  2. Japan består av mange øyer. På kartet skal du skrive navnet på de største øyene og de nærmeste nabolandene. Deretter plasserer du byene Tokyo, Kyoto og Hiroshima på kartet.

  3. Japan har en frodig natur og store skoger. I mange scener i filmen ser vi blomstrende kirsebærtrær. Slike trær blir kalt sakura på japansk. Søk med søkerordene “sakura japan” + norsk på Google. Da får du en kort oppsummering som er laget ved hjelp av kunstig intelligens. Hvilken rolle spiller sakura-blomstringen for japanske familier og i japansk kultur?

  4. I Japan er det mange høye fjell. I avslutningsscenen i filmen Totto-chan, den lille piken ved vinduet ser vi fjellet Fuji-san (Fujiyama) i bakgrunnen. Finn ut hvor høyt dette fjellet er, og hvorfor noen ser på det som hellig.

  5. De aller fleste japanere er buddhister og shinto-tilhengere. Tidligere ble keiseren tilbedt som en gud. Hvorfor ble keiseren sett på som guddommelig? Svaret finner du dersom du søker med stikkordene “keiser japan religion shinto”+norsk på Google.

  6. På 1930-tallet gikk den fascistiske regjeringen i Japan i allianse med nazistene i Tyskland og fascistene i Italia. Tyskland okkuperte mange europeiske land, blant andre Norge. Japan, på sin side, okkuperte mange land i Asia og øyer i Stillehavet. Finn ut hvilke land Japan var i krig med under andre verdenskrig.

  7. Hva var årsaken til at Japan måtte kapitulere (gi seg) i 1945?

  8. Japan har tre ulike skiftsystemer. I skriftsystemet Hiragana representerer tegnene bestemte lyder, på samme måte som i vårt alfabet. Kanji er et gammelt skriftsystem som blir brukt både i Japan og Kina. I dette systemet representerer hvert tegn et fenomen, en idé eller et ord. Prøv å finne en sammenheng mellom tegnet og betydningen i disse japanske skifttegnene:

    • 女 (kvinne)

    • 男 (mann)

    • 家 (familie)

  9. Hvis du skulle laget et slikt skriftsystem for norsk, hvordan ville du ha utformet tegnene for disse ordene? Skriv tegnene på et ark og la en skolekompis forsøke å finne ut hva tegnene dine betyr.

    • venner

    • skole

    • fred

  10. Japansk skrives i kolonner ovenfra og ned, og må leses fra høyre mot venstre, ikke fra venstre mot høyre som på norsk. Dersom du blir bedt om å lese en japansk bok, hvor vil du da begynne? Tenk deg nøye om før du svarer!

Publisert