Stillbilde til "Totto-chan, den lille piken ved vinduet". Et rødt slitt tog står parkert ved et tre barn leker i. Illustrasjon.
Stillbilde til "Totto-chan, den lille piken ved vinduet". Et rødt slitt tog står parkert ved et tre barn leker i. Illustrasjon.

Manga og anime som visuelt uttrykk

Oppgave

Forfatter:
Rettighetshaver:
Lisens:

Totto-chan, den lille piken ved vinduet er en tegnet animasjonsfilm. Landskap og figurer beveger seg når tegningene spilles av i raskt tempo. Denne teknikken kalles animasjon. Nå skal dere gjøre dere kjent med begrepene manga og anime, visuelle uttrykk som er vanlig i animerte filmer og tegneserier som er laget i Japan.

  1. Les om manga og anime i nettleksikonet Lille norske leksikon (lille.snl.no/manga). Hva betyr de japanske ordene manga og anime?
  2. Hva er typisk for måten figurene er tegnet på i manga-tegneserier? Snakk sammen og skriv ned det dere kommer fram til.
  3. Hvorfor tror dere manga-figurene er tegnet med så store ansikter og øyne?
  4. Studer stillbildene nedenfor fra filmen Totto-chan, den lille piken ved vinduet. Hvilke følelser eller sinnstemninger formidler bildene? 
  5. Hvordan blir tegneteknikken brukt til å uttrykke hva Totto-chan føler?
  6. Tegn din egen karakter i manga-stil. Lag deretter en kort tegneserie som viser denne karakteren i seks tegneserie-ruter. Rutene skal formidle disse følelsene hos karakteren:
    • glad
    • trist
    • overrasket
    • sint
    • nysgjerrig
    • irritert
  7. Jobb sammen i grupper. Lag en kollasj av bilder dere finner på internett fra filmer, tegneserier, mote og andre produkter som bruker, eller er inspirert av, manga-estetikk. Estetikk handler om hvordan vi opplever det vi ser og hører ved hjelp av sansene våre.
  8. Manga og anime er svært populære visuelle uttrykk, også i Norge. Lag en liste over ting dere selv eier eller har et forhold til som er preget av denne estetikken.
  9. Diskuter i klassen: hvorfor er manga og anime som visuell uttrykksform blitt så populært blant barn og unge over hele verden?
 
 

 

Publisert